W tym roku polsko-niemiecka komisja wybrała – spośród niemal 400 zgłoszeń – 31 realizacji do konkursu międzynarodowego oraz 13 do konkursu polskiego. Filmy zostały zrealizowane w latach 2013-2014. W konkursie europejskim biorą udział obrazy pochodzące z 18 krajów, realizowane i koprodukowane zarówno w Europie, jak i poza nią. Zróżnicowanie stylistyczne jest ogromne – obydwa konkursy prezentują klasyczne filmy dokumentalne i formy poszukujące nowego języka filmowego. Po projekcjach filmowcy i publiczność będą mogli wymienić opinie i refleksje w festiwalowej atmosferze.
Lato w retrospekcjach, błyskach i olśnieniach, ale też w całkowitej ciemności. Matka i córka, nie zawsze w harmonii. To poetycki, intensywny film o ich relacji, analizowanej poprzez fragmenty wspónie spędzonych, letnich chwil. Realcji tak niejednoznacznej, jak tylko może to zaistnieć między dwoma tak bliskimi osobami.
czytaj więcej
Proste kontemplacyjne obrazy pokazują życie mieszkańców Abu Haraz – wioski położonej na pustyni w Sudanie Północnym. Ludzie żyją tu od wieków w rytmie wyznaczanym przez wylewy Nilu, użyźniającego grunty pod uprawy. Wszystko zmieni budowa wielkiej tamy. Domy współczesnych i groby przodków, ważne dla żyjących, mają zniknąć z powierzchni ziemi. Ludzie z Abu Haraz zamieszkają w nowej miejscowości. Tu ważnym elementem życia będzie telewizor. Jeden z mieszkańców wraca do wioski, żeby ponownie zobaczyć raj, który wkrótce zostanie utracony. Reżyser odwiedzał Abu Haraz przez siedem lat, zapisując w obrazach filmowych ostatnie chwile istnienia wioski.
czytaj więcej
Adela jedzie pociągiem ze swoimi dziećmi. Opowiada o przeprowadzkach: w ostatnim roku przeprowadzali się szesnaście razy. Obecnie mieszkają na osiedlu kartonowych domków. Codzienne życie: przygotowywanie jedzenia, strofowanie, jazda na rowerze, taniec na dworze. Wszystko jest takie zwyczajne, dopóki nie ma policji. Wtedy trzeba wziąć ze sobą tyle, ile się uniesie w rękach. Adela nie jest już wesoła. Ma napiętą twarz, powtarza dzieciom, żeby trzymały się za ręce. Adela i jej rodzina są Rumunami. Żyją we Francji.
czytaj więcej
Arefi, das Hirte / Arefi, the Sheperd
Produkcja: Iran/Niemcy 2013
Dasht-e Kavir – Wielka Pustynia Słona w Iranie. Nie ma chyba wielu miejsc na Ziemi, gdzie przetrwanie byłoby równie trudne. Żyje tam pewien człowiek zmagający się z naturą Dasht-e-Kavir i jednocześnie od lat zafascynowany jej pięknem. Mohammad Arefi, skromny pasterz, jest związany z pustynią od dziecka, a poprzez historię swojej rodziny – od pokoleń. Reżyser natknął się na niego podczas podróży przez Iran. Dzięki temu spotkaniu powstał filmowy portret człowieka, który każdego dnia, z dala od swoich bliskich, troszczy się o stado kóz i owiec – tak, jak od wieków robili to mieszkańcy tych ziem.
czytaj więcej
Boulevard's End
Produkcja: Niemcy 2014
Los Angeles, Venice Beach. Na samym końcu Washington Boulevard, gdzie ulice miasta łączą się z oceanem, zaczyna się Venice Pier. Proste, surowe, betonowe molo mierzy się ze sztormami Pacyfiku. Tworzy przestrzeń spokoju i równowagi. Przeróżni ludzie przychodzą tu spacerować, łowić ryby, oczyścić umysł. Za pośrednictwem tego filmu patrzymy na nich z bliska: zamożnych obywateli i imigrantów. Ich głosy zabierają nas w podróż przez ludzkie historie.
czytaj więcej
90 minut jazdy od Rangun – największego miasta w Birmie – leży wioska, w której głównym zajęciem mieszkańców jest wyrabianie cegieł. Ci ludzie – mężczyźni, kobiety, dzieci – poświęcają swoje życie temu wymagającemu zadaniu, stając się częścią imponującego łańcucha pracy. „Cegła” powstała w ramach warsztatów organizowanych przez Instytut Lecha Wałęsy w Rangunie we wrześniu 2013 r. pod nadzorem Jana Czarlewskiego.
czytaj więcej
Children of the Holocaust
Produkcja: Wielka Brytania 2014
Łącząc animację i wywiady, dokument przedstawia relacje ludzi, którzy w bardzo młodym wieku doświadczyli zbrodni nazizmu. W latach 30. i 40. ubiegłego wieku mieli kilka lub kilkanaście lat. To, że żyli w tym czasie w Europie i byli Żydami, całkowicie naznaczyło ich dzieciństwo i młodość. Jeśli byli uczniami, musieli przerwać naukę. Jeśli mieli szczęśliwe dzieciństwo z rodziną i domem, tracili je. Szansą na przeżycie był cud lub obcy kraj. Na szczęście oni przeżyli.
czytaj więcej
Czarna Bandera / Black Flag
Produkcja: Polska 2014
Szczecin. Wycinek arterii transportowej, niedokończonej pochylni dla ruchu pieszego. Proces konstrukcyjny zatrzymał się w połowie, nie dopuszczając do przepływu ludzi i energii. W konsekwencji budowla uniezależniła się od głównego członu estakady. Wykluczona przestrzeń stała się schronieniem dla wykluczonych ludzi. Bezdomni zaadaptowali konstrukcję. Teraz oni i Artur Rozen „odnawiają” obiekt. Naznaczają go czernią, symbolem zaćmienia. Czerń, nieuznawana za barwę, jest jej brakiem, kolorem pustki. Linia narracji mówi o pełnym wolności, ale wyklętym życiu ludzi trudniących się piractwem w XVIII wieku. Mimo upływu czasu, pewne aspekty życia zdają się pokrywać z warunkami, w jakich przyszło żyć współczesnym „ludziom ulicy”. Te podobieństwa przypominają o walce, jaką bezdomni toczą każdego dnia.
czytaj więcej
Echoes Course
Produkcja: Polska 2014
Kontemplacyjny dokument będący częścią projektu Commonheavens, który – jak piszą jego autorzy – opowiada „o życiu w wewnętrznych krainach, o ciszy i miejscach bez nazwy” (http://www.commonheavens.com/about.html). Film otwiera mglisty kadr, z którego wyłania się cytat. Obraz zmienia się: następny jest ostry, pełen kolorów. Znika w pustce, pojawia się inny. To świat poza czasem. Tę filmową medytację zamyka i otwiera cytat: „Dla tych, dla których pustka jest możliwa, wszystko jest możliwe. Dla tych, dla których pustka jest niemożliwa, wszystko jest niemożliwe”.
czytaj więcej
Există gânduri / And There Are Thoughts
Produkcja: Rumunia 2013
Stary dom na rumuńskiej wsi, proste zabudowania gospodarcze. Są tu pewnie od wielu lat. Czas, który stanął w miejscu. Właścicielka krząta się powoli w domu i obejściu. To Maria, która żyje samotnie, ale nie pozwala samotności przeistoczyć się w smutek. Kamera towarzyszy jej codziennym czynnościom, słowom, piosenkom. Maria jest stara i mądra. Nie zaniedbuje niczego, o co może się jeszcze postarać w swoim życiu.
czytaj więcej
„Exvotos” podąża za intymnym przybliżeniem do powszechnej nabożności, oddając się refleksji nad paradoksem poszukiwania bezpieczeństwa w przedmiotach. Lawirując poprzez przestrzenie sakralne oraz świeckie, jak muzeum, kościół czy cmentarz (czasami myląc je ze sobą), esej filmowy skłania do refleksji nad obrazem i jego potencjałem, skupiając się na darach wotywnych.
czytaj więcej
Forget
Produkcja: Portugalia 2013
Członkowie radykalnych ruchów studenckich w Brazylii, rządzonej w latach 1964-85 przez kolejne dyktatury wojskowe, byli więzieni i torturowani. Przeciwnikom reżimów wybijano zęby, obcinano im palce, rażono prądem. Ofiarą tortur była między innymi obecna prezydent Brazylii, Dilma Rousseff. Większość ludzi, którzy doświadczyli prześladowań, nie może pozbyć się traumatycznych wspomnień. Ten krótki dokumentalny film, zrealizowany za pomocą czarno-białych zdjęć, pokazuje cierpienie, rozpacz i koszmary jego anonimowej bohaterki, jednej z wielu. Rozpacz, cierpienie i koszmary definiują jej życie. Widzimy ją na zewnątrz i w domu, gdzie żyje ze swoją samotnością, mając za towarzysza jedynie psa, którego nazwała Lamarca.
FUROR
Prodkcja: Belgia 2013
Młody chłopak siedzi w lesie. Jest tam sam. Opowiada o walkach. O tym, jak las niesie dźwięk PKM-ów. O „rolowaniu się” z bronią w rękach, ponieważ nie można stanąć na nogi i biec, bo wtedy byłoby się ruchomym celem dla wroga. O świętej Mary Jane, najdroższej maryśce. Odgrywa rolowanie, strzelanie, zaciąganie się ziołem. Chłopak jest jak w transie, zachodni człowiek powiedziałby: jak w grze komputerowej. Chłopak to Serge, młody aktor z przeszłością dziecka-żołnierza – jednego z ponad 117 tysięcy w Demokratycznej Republice Konga. Gdzieś w belgijskim lesie Serge relacjonuje, odgrywa i wskrzesza swoją przeszłość na użytek biernych odbiorców.
Gli immacolati / The immaculates
Produkcja: Włochy, 2013
Pewnego razu w pewnym cichym mieście, gdzie każdy zna każdego, pewien młody człowiek wrócił do domu – tak, jak robił to każdego wieczoru. Zaparkował auto. Przed domem zobaczył swoją siostrę i zrozumiał, że stało się coś złego. Szesnastolatka powiedziała, że brutalnie zgwałciło ją dwóch młodych Romów. Brat chciał znaleźć napastników, ale ci zapadli się pod ziemię. Sąsiedzi zorganizowali marsz solidarności ze zgwałconą dziewczyną. Przyszło dużo ludzi, czterysta osób. Uczestnicy skierowali się ku zrujnowanej farmie, gdzie żyli miejscowi Romowie. Szesnastolatka jest na policji. Na przesłuchaniu mówi nagle coś zupełnie innego niż to, co wyznała bratu. Wypadki toczą się jak lawina. Dokument został zrealizowany z użyciem animacji 3D.
Hybris
Produkcja: Holandia 2014
„Co by Pan porabiał w swoim życiu wiecznym?” – takie pytanie zadano pewnemu naukowcowi w trakcie talk-show w latach 60. ubiegłego wieku. Pytający odnosił się do Biblii, uczony – jak to uczony – wolał styl bardziej naukowy lub dygresyjny, bo tak naprawdę... W tej kwestii nic nie może być naprawdę – i wtedy, i dzisiaj. W tym przekonaniu utwierdzają nas spekulacje na temat prawdziwych przemyśleń naukowca, zrealizowane w technice 3D.
I'll call you when I get there
Produkcja: Polska / Holandia 2013 / 2014
Młoda artystka otrzymuje zaproszenie od małej holenderskiej galerii o nazwie „Upominki”. Podróżuje pociągiem do Rotterdamu. Co chwilę odbiera telefony: od zaniepokojonej (a wkrótce przerażonej) matki, od spokojnej babci oraz od profesjonalnie nieufnego, lecz zachowującego zimną krew policjanta. Co stać się może/mogło/mogłoby w drodze do celu i później? Wnikliwa analiza wpływu mediów na nasze życie, zrealizowana przy pomocy niektórych spośród tychże mediów.
czytaj więcej
Kiedy będę ptakiem / When I am a bird
Produkcja: Polska 2013
MuLa mieszka na tajskiej wsi niedaleko birmańskiej granicy. Należy do ludu Kayan i jej szyję ozdabiają charakterystyczne złote pierścienie. Nie miała łatwego życia, bowiem musiała opuścić rodzinną Birmę i szukać azylu w Tajlandii, podczas gdy jej jedyna córka została w domu. MuLa zarabia na życie sprzedając pamiątki turystom, jednak sytuacja finansowa jej rodziny jest bardzo trudna. Dokument Moniki Pawluczuk ukazuje walkę tej kobiety z jej przygnębiającym przeznaczeniem i jej niegasnącą tęsknotę za lepszym życiem.
czytaj więcej
Widzimy obraz pozbawiony uczestnictwa, nieosiągalną anomalię pośród jakichkolwiek form definicji. Właśnie z taką perspektywą artyści chcą eksperymentować patrząc na przestrzeń i otoczenie oznaczające niemieckie centrum polityczne, na polityczną geografię oraz miejskie krajobrazy władzy. „Kingom Come” narodziło się, gdy artyści odkryli fotografowanie z lotu gołębia: metodę wykorzystywaną głównie w czasie I wojny światowej w dziedzinie, którą dzisiaj nazwano by „rekonesansem bezzałogowym”.
czytaj więcej
La Fièvre / A Spell of Fever
Produkcja: Francja 2014
Pewna gorączkowa noc w Maroku, rok 2011. Dziecko czuje obecność ducha: to kobieta, która przyszła z morza, wróciła do domu po długim wygnaniu. Jej wygnanie miało polityczne powody. Ten film to cicha opowieść: bezcielesny głos i wizje mieszają się w ciemnościach nocy i gorączki. Dziecko dzisiejszych czasów i polityczna uchodźczyni wracają do domu, stają się jednością, przechodzą razem przez dziwne, opuszczone budynki w poszukiwaniu utraconego domu i dzieciństwa. Głos mężczyzny wraca z przeszłości, by strzec kobiety i wskrzesić jej utracone wspomnienia. Historia dekolonizacji, zapomniana walka pojawiają się i znikają razem w gorączkowych halucynacjach. A potem nowa walka, Arabska Wiosna w Maroku, zalewa przeszłość.
czytaj więcej
Matter of State
Produkcja: Polska / Niemcy 2014
Eksperymentalny film krótkometrażowy, zwracający uwagę na zmianę otoczenia, w którym żyjemy: z łona natury do świata technologii. Podzielony ekran, replikujący obraz tej samej osoby w środowiskach leśnym i wielkomiejskim, testuje naszą percepcję, ukazując to, co stało się dla człowieka Zachodu paradoksalnie naturalne: odwrócenie się od Natury i nieokiełznana wiara w technologię. To odejście jest prawdopodobnie nieodwracalne.
czytaj więcej
Never Be Clever
Produkcja: Holandia 2013
Cierpiący na autyzm trzydziestosiedmioletni Wouter uwielbia rysować erotyczne komiksy. Mieszka na zacisznej farmie z bratem, spędzającym czas na malowaniu ponurych krajobrazów. Wouter jest zafascynowany Darią Morgendorffer, bohaterką emitowanych przez MTV animowanych seriali (Beavis and Butt-Head, Daria). Rysunkowa postać wywarła przez lata wielki wpływ na tworzone przez niego erotyczne komiksy. Kiedy Wouter zaczyna publikować swoje prace w internecie, ludzie stają się wobec niego uprzedzeni. On natomiast staje się coraz bardziej świadomy tego, co prezentuje, chciałby zdobyć uznanie. Czy uda mu się osiągnąć cel?
czytaj więcej
Nóż w wozie / Knife in the Wife
Produkcja: Polska 2014
Gdyby szukać nawiązań filmowych, nie byłoby to proste skojarzenie z „Nożem w wodzie” Polańskiego, lecz z „Domen bez okien” – nastrojowym, melancholijnym debiutem Stanisława Jędryki z 1962 r. Obydwa filmy opowiadają o cyrku na prowincji. Dzielą te obrazy aż 52 lata, gatunek („Dom bez okien” to fabuła) i sposób robienia prania (już nie wiadro czy dzbanek, a pralka automatyczna). Jednak zarówno w opowieści o cyrku sprzed ponad 50 lat, jak i w tej dzisiejszej, cyrkówka pranie robi na dworze. W opowieści Vity Drygas to cyrk Arizona, w którym mężowie rzucają nożami w żony. A widzowie, niezależnie od wieku, chłoną wrażenia: i śmieszne, i straszne, i ekscytujące.
czytaj więcej
O Której Wrócisz? / When Will You Be Back?
Produkcja: Polska 2014
„O której wrócisz” jest opowieścią o samotnej matce, która ukończyła studia aktorskie i stara się znaleźć sobie miejsce w świecie teatru, filmu i gwiazd kina. Kiedy zdaje sobie sprawę z tego, że połączenie tych rzeczy jest niemożliwe, szuka rady i pomocy u swojej babci, dla której piękny świat show-biznesu pozostaje za grubym ekranem telewizora, niedostępny dla jej wnuczki.
czytaj więcej
O rządach miłości / The governance of love
Produkcja: Polska 2013
Dokument animowany, osobisty i filozoficzny. Mariusz – bohater i narrator filmu – opowiada prostą historię: o sobie, o innych, o wizjach, o marzeniach, o zmianach samopoczucia. Adela Kaczmarek podąża za słowami i rysunkami Mariusza, który od wielu lat choruje psychicznie. Poprzez rysunki i opowieść mężczyzny poznajemy jego świat – i w trudnym do przeniknięcia wątku tego, co nazywamy chorobą, i w jego wymiarze uniwersalnym.
czytaj więcej
Odchod na korze / The Stop on Main Street
Produkcja: Słowacja 2013
Dokument nie tyle o filmie, który dostał Oscara, lecz raczej o tym, co stało się później.
Kamera podąża za ludźmi, miejscami, perypetiami i uczuciami towarzyszącymi tamtej realizacji: „Obchodowi na korze” („Sklepowi przy głównej ulicy”) z 1965 r. Czechosłowacka produkcja przeszła do historii kina jako pierwszy zdobywca Oscara dla filmu środkowoeuropejskiego. Grała w nim między innymi Ida Kamińska – polska, żydowska i międzynarodowa aktorka oraz reżyserka teatralna. Dokumentalny, nostalgicznie czarno-biały „Odchod na korze” wraca do atmosfery „Obchodu na korze”, doceniając również tych, którzy w oscarowym filmie nie zagrali z ważnych, życiowych powodów.
czytaj więcej
Odwiedziny / A visit
Produkcja: Polska 2013
Gdzieś nieopodal pięknego lasu od rana trwają niespieszne, ale staranne przygotowania. Odświętny ubiór, nakrywanie stołu obrusem, wazon ze świeżymi kwiatami polnymi lub leśnymi. Ktoś gdzieś odkurza, tyka zegar, piękna pogoda, las, bajkowy spokój. Czas mija. Ubrani na galowo ludzie czekają. Dokument został zrealizowany w Sokolu, w domu opieki społecznej na pograniczu polsko-białoruskim.
czytaj więcej
One Thousand and One Teardrops
Produkcja: Wielka Brytania 2014
Pierwszego dnia w szkole mała Louly musi zmierzyć się z pytaniem: co powinna założyć? Wstrętny szkolny mundurek z chustą czy to, na co ma ochotę? Magiczna karafka na łzy pomaga jej dokonać wyboru, opowiadając historię o tym, jak Iranki od 200 lat starają się odpowiedzieć na pytanie, które dziś zadaje sobie mała dziewczynka w pierwszym dniu szkoły. Żartobliwość animacji łagodzi dotkliwość tego pytania.
czytaj więcej
Pan Ciasteczko / Mr. Biscuit
Produkcja: Poland, 2014
Tytułowy Pan Ciasteczko to Krzysztof Kraśniewicz, mieszkaniec Szczecina, który mimo swojej niepełnosprawności zintegrował się z miejskim środowiskiem artystyczno-kulturalnym. Wydawać by się mogło, że jako osoba niepełnosprawna wymaga większej opieki, wsparcia i kierowania jego działaniami. Nic z tych rzeczy. Pan Krzysztof sam znalazł pomysł na to, jak swoje życie uczynić atrakcyjniejszym. Krzysztof Kraśniewicz uczestniczy w większości wydarzeń kulturalnych odbywających się w mieście. Jest konsekwentny w swoim bywaniu na premierach, wernisażach czy wieczorach literackich – i przez to rozpoznawalny. Jego pasją i sposobem na kontakt z drugim człowiekiem jest sztuka. Brzmi to górnolotnie i tak właśnie brzmieć powinno.
czytaj więcej
Polska za 20 lat / Poland 20 yers from now
Produkcja: Polska 2013
Warszawa w 2032 roku to zaorany ugór. Jak do tego doszło, opowiada podstarzały eks-celebryta, znany z takich filmów, jak „Wojna polsko-ruska” i „Lejdis”. Aktor naprawia jakąś archaiczną lampę i opowiada, jak to polscy politycy uparcie działali w ten sposób, że nawet przesadnie wyrozumiała Unia Europejska straciła cierpliwość. Nawet nieśmiertelny Pałac Kultury i Nauki zarósł wreszcie trawą.
czytaj więcej
Prezydenckie gołębie / President's Pigeons
Produkcja: Polska 2013
Rok z życia mieszkańców osiedla socjalnego, które powstało przed dwudziestoma laty w zaadaptowanym do tego celu kompleksie blaszanych baraków. Wśród mieszkańców osiedla są ludzie samotni, starzy i chorzy. Są tu również rodziny z dziećmi. Każdy z bohaterów stara się jakoś sobie radzić. Władze miasta – właściciel terenu i zabudowań – udają, że nie dostrzegają problemu.
czytaj więcej
PS Sao Paulo
Produkcja: Belgia / Brazylia 2013
Dwóch mężczyzn spaceruje nocą po wielkim mieście. Prowadzą ten rodzaj rozmowy, jaki mogą toczyć ze sobą tylko dwie zagubione dusze. Nie poznamy ich biografii ani twarzy. Może są strażnikami pilnującymi bogatych osiedli, może kim innym. Jeździmy po obcym mieście, z podręcznym sprzętem. Helikopter (policyjny?) zagłusza rozmowę i myśli. Sao Paulo jest największą aglomeracją na południowej półkuli. W samym mieście mieszka ponad 11 milionów ludzi, w całej aglomeracji – około 21 milionów.
czytaj więcej
Salome
Produkcja: Islandia / Szwecja 2014
Salóme Fannberg ma prawie 60 lat i wykonuje tkaniny artystyczne. Mimo nie najlepszego zdrowia tka bez opamiętania. Odkąd pamiętam trzymała w dłoniach krosno. Lecz pewnego dnia postanowiła porzucić sztukę, aby skupić się na wychowywaniu dzieci. Zajęło jej to 23 lata. Jest nas szóstka; czterech różnych ojców o czterech różnych narodowościach. Ja jestem najstarsza. Przestałam z nią mieszkać jako nastolatka. Teraz powróciłam do Islandii. Mam 35 lat, nie mam dzieci i mam ambicję nakręcenia matki. Pod lawiną moich pytań staje się małomówna i niechętnie się otwiera. Podczas naszych przepychanek moja kamera jest nieustannie skierowana na nią. Jest stanowcza w swojej dezaprobacie.
(Yrsa Roca Fannberg)
czytaj więcej
Sati
Produkcja: Polska 2013
Pokryta śniegiem, niewiarygodnie piękna góra wyłania się zza chmur jeszcze przed pojawieniem się tytułu. Patos? Kicz? Tak, ale co z tego, i tak jest piękna. Drugie ujęcie: pełna uczuć twarz kobiety. Kobieta patrzy w bok, intensywność jej twarzy na wymiętym oparciu miękkiej, przytulnej kanapy. Trzecie ujęcie bije światłem, energią, ruchem. W pierwszym ujęciu widzimy górę, która po prostu jest. W drugim: Olgę, żonę Piotra. W trzecim: Piotra w jego żywiole. Słowo sati oznacza rytuał samospalenia się wdowy na stosie pogrzebowym męża, praktykowany w niektórych społecznościach azjatyckich.
czytaj więcej
Stay the Same
Produkcja: Wielka Brytania 2013
Materiał do tego eksperymentalnego dokumentu nagrywany był codziennie przez rok, dokładnie o tej samej porze dnia, w tym samym miejscu. Stay the Same mówi o naszej relacji z czasem i chęci uchwycenia uczucia, doświadczenia, przeżycia. Bez słów, bez zmiany ujęcia, film przechodzi od ciemności do światła, pokazuje sezony i emocje. Tylko ciągła zmiana jest czymś stałym. Rozszerza granice formy, tworząc cząstkę filmowej poezji, pokazując piękno i ból zawarte w każdym dniu. Reżyserka Sam Firth przychodziła dokładnie w jedno i to samo miejsce na wybrzeżu Morza Szkockiego, każdego dnia dokładnie o tej samej porze, i przez dziesięć minut filmowała swój autoportret. Film jest kumulacją tych momentów, towarzyszy im muzyka skomponowana przez Frayę Thomse specjalnie na potrzeby filmu.
czytaj więcej
Swallow
Produkcja: Wielka Brytania / Szkocja 2013
Jedzenie, które na co dzień wydaje się czymś konkretnym i przyziemnym, ma w tym filmie zupełnie inne znaczenie niż funkcja zaspokajania jednej z podstawowych potrzeb życiowych. Obrazy pożywienia, utrwalone na taśmach 8 i 16 mm, przywołują wspomnienia i emocje. Osobiste historie, opowiadane przez różne głosy, nakładają się na obrazy jedzenia i inne kadry, scalone pamięcią narratorów. Wielowątkowa opowieść, która powstaje w ten sposób, jest jednocześnie egzystencjalna i emocjonalna.
czytaj więcej
Szpila
Produkcja: Polska 2014
Pełna energii Szpila to samotna matka bliźniaczek, u których zdiagnozowano autyzm. Szpila robi wszystko, żeby wnieść radość i nadzieję w życie swojej rodziny. Bo miłość już tam jest. Bohaterka trenuje, śpiewa białym głosem ułożone dla córek piosenki, szuka rozwiązań medycznych. Płacze wtedy, kiedy trzeba. Śmieje się, kiedy tylko jest okazja. Wysiłek i energia Szpili mają przynieść to, co najlepsze.
czytaj więcej
To byłoby coś pięknego / That would be beautiful
Produkcja: Polska 2014
Problem ludzkości z kolonizacją Marsa zostałby już dawno rozwiązany, gdyby istniała możliwość powrotu z tej oddalonej o prawie rok lotu planety. Postanowiono więc wysłać na Marsa ludzi przynajmniej w jedną stronę. Do międzynarodowego programu zgłosiło się ponad 200 tysięcy ochotników i ochotniczek z całego świata. Wśród nich znalazła się pani Aleksandra, nauczycielka biologii z Sosnowca, kobieta spełniona rodzinnie i zawodowo, zafascynowana możliwością zbudowania nowej kolebki ludzkości. Jak zostało powiedziane, z Marsa wrócić się nie da, chociaż pani w ZUS-ie kojarzy tę planetę z jakąś – też przecież odległą – Wielką Brytanią, Irlandią, może nawet z Niemcami. A pani Aleksandra, świadoma rangi swojej misji, dokonuje zabezpieczenia emerytury i przyzwyczaja się do marsjańskiego krajobrazu, spacerując z psem po malowniczych okolicach Sosnowca.
czytaj więcej
Velsignet vaere dette sted / Blessed by this place
Produkcja: Dania 2013
Wielowątkowy film o poszukiwaniu tożsamości i o przynależności do miejsca. To jednocześnie metafizyczny i pełen humoru obraz rodzaju ludzkiego, skupiony na obszarach, w których znajdujemy znaczenie życia, które czynią je zrozumiałym i istotnym. Podnoszenie ciężarów, praca (nawet w komicznym kostiumie), miejsce do postawienia kwiatów, przestrzeń do wypalenia papierosa i plotek, niebiański chórek w kaplicy pogrzebowej. Każde z tych działań, każda z tych rzeczy i każde z tych miejsc może być tym, czym być powinno pod konsekwentnie zmiennym niebem.
Vi Bast Bindu / Bet Obey
Produkcja: Albania 2014
W czasach wielomiliardowego biznesu piłki nożnej, głos Albańczyka uzależnionego od zakładów piłkarskich oprowadza nas po świecie piłki nożnej, hazardu i przegrywania. Takie słowa mogłyby brzmieć jak konspiracja, jednak podkreślają gorzką prawdę nie tylko o Albanii, ale, co ważniejsze, o arenie międzynarodowej. Stawiane są oskarżenia, wskazuje się winnych. Realistyczne spojrzenie na międzynarodowy fenomen hazardu w piłce nożnej.
czytaj więcej
Za drzwiami / Behind closed doors
Produkcja: Polska 2014
Spokojny, pogodny i refleksyjny film, zrealizowany w otoczeniu, które definiują kroplówki, pielęgniarskie mundurki, regularny czas podawania leków. Przestrzeń za wieloma zamkniętymi drzwiami, zwykłymi i metaforycznymi, wydzielony obszar spokoju i oczekiwania. W filmie wystąpili mieszkańcy Domu Spokojnej Starości „Włókniarz"” i pielęgniarki z Fundacji Hospicjum Onkologiczne w Łodzi.
czytaj więcej
Zasada piąta / Fifth rule
Produkcja: Polska 2013
Pośród dzikiego lasu, na zapomnianym wzgórzu stoi bacówka, w której zamieszkało kilku outsiderów. Każdy mierzy się tutaj z innymi problemami – uciekają od rzeczywistości, odbywają pokutę, czekają na lepsze jutro. Ale tam czas się zatrzymuje, kolejny papieros, kawa i znowu trwanie, a zaraz nadejdzie pora, by zagonić owce. Obserwacja nietuzinkowych bohaterów pozwala uwierzyć, że – parafrazując tekst znanej piosenki – oprócz błękitnego nieba nic im więcej nie potrzeba.
czytaj więcej
Zugperlen / Train of Pearls
Produkcja: Niemcy 2013
Anna, Danuta i Leokadia to silne kobiety, których nie przeraża sprzątniecie wielkiego garażu, rozłąka z domem, ani definitywne rozstanie z lekkomyślnym partnerem. W niespiesznie mijającym wiejskie krajobrazy Brandenburgii i Meklemburgii pociągu dzielą się doświadczeniami z pracy i życia za granicą, poglądami na partnerstwo i rodzinę. Z zapracowanych emigrantek przeistaczają się w eleganckie panie pijące musujące wino. Za nimi niełatwe miesiące pracy, przed nimi: spotkanie z bliskimi, często też dalekie od sielanki. Teraz są tylko same dla siebie: Anna, Danuta i Leokadia w trans-terytorialnej bańce pociągu, pomiędzy pracą i domem.
czytaj więcej
●●●– – –●●●
Produkcja: Portugalia 2013
Obierając ludzką wrażliwość za punkt wyjścia, oko kamery poszukuje przechodniów, kogoś, kto mógłby być powiązany z głosami nagrań linii pomocy społecznej. W ten sposób dokument łączy obrazy ludzi w różnych miejscach z jednoczesnym odsłuchem zdań (wynikających z nagrań dźwiękowych). Połączenie poczucia wnętrza (dźwiękowych) nagrań z rzeczywistością obrazów wskazuje nowe spojrzenie na to, co widzimy codziennie i nieustannie: proste i codzienne obrazy, schroniska i pomieszczenia, w których brak wsparcia.
czytaj więcej