25.10.2015, Niedziela, 17:30
Akademia Sztuki, pl. Orła Białego 2 (Gdzie to jest?)
Blok tematyczny: Konkurs Polski
Produkcja: BY/PL 2014
Film opowiada o życiu znanego dziennikarza i pisarza Aleksandra Fiaduty w tzw. „Amerykance”, białoruskim więzieniu KGB. Dwadzieścia lat temu Fiaduta był doradcą Łukaszenki i pomógł mu wygrać wybory, a następnie opuścił go i dołączył do białoruskiej opozycji. Główny bohater był pozbawiony wolności przez 110 dni po wyborach prezydenckich w 2010 roku i opisał to w książce. Ideą filmu jest przemiana rozczarowującej rzeczywistości języka literatury poprzez zmianę gatunku z dramatu na komedię. W ten sposób straszliwa Krajowa Machina, zobrazowana w ironicznym tonie, staje się karykaturą samej siebie. Aleksandr Fiaduta zabierze widzów do jednego z najbardziej tajnych miejsc w Białorusi – do „Amerykanki”, ale nie tylko tej prawdziwej, ale także jej wersji rysunkowej, animowanej.
czytaj więcej
Produkcja: PL 2014
Z nicości, niekształtnej struktury, za sprawą człowieka, powstają kruche płaszczyzny. Autorka portretuje ręczne wytwarzanie islamskiego papieru prostymi środkami filmowymi: „Światło, cień i dźwięk formują impresjonistyczny portret efemerycznego działania”. Wykonawczyni, Katharina Siedler, posługuje się techniką, która wywodzi się z VIII wieku. Jak mówi reżyserka: „Wytwórca papieru ucieleśnia proces jego wykonania”. Film dedykowany jest wielkiemu francuskiemu twórcy filmowemu, Robertowi Bresson.
czytaj więcej
Produkcja: PL 2014
Film składa się z obrazów poklatkowych wykonanych w różnych przestrzeniach zmienionych w ciemnie optyczne. Należą do nich: igloo, ambona myśliwska, jaskinia, namiot, łódź oraz przyczepa kempingowa. Autorka pokazuje magiczny aspekt fotografii, która samoistnie pojawia się w przyrodzie i jest wszechobecna. W zamkniętym, zaciemnionym miejscu wystarczy zrobić mały otwór i można podziwiać ruchome projekcje rzeczywistości. Widok zewnętrznego świata jest odwrócony wewnątrz pomieszczenia; dwie przestrzenie scalają się w jeden niezwykły obraz. Autorka wybrała przestrzenie, które w pewnym stopniu są schronieniami: „Gdy jestem ukryta w środku, jestem jednocześnie obserwatorką świata zewnętrznego i tłem dla projekcji natury. Jest to w pewnym sensie praca o mnie, o mojej głębokiej więzi z przyrodą”.
czytaj więcej