Wieczory filmu niemieckiego z OFFicyną 12 - 14.12.2015

 
 
Stowarzyszenie OFFicyna zaprasza na spotkania z najstarszym i najnowszym kinem niemieckim już od 12 do 14 grudnia 2015 w Českým Filmie w ramach "Wieczorów filmu niemieckiego z OFFicyną". W programie między innymi nagrodzony na tegorocznym Berlinale film „Victoria” w reż. Sebastiana Schippera, przedpremierowy pokaz niemieckiego kandydata do Oskara pod tytułem „Labirynt kłamstw” w reż. Giulio Ricciarelliego. Wśród dzieł z pierwszej fazy rozwoju X Muzy zobaczymy m.in. film Karla Valentina (nazywanego Charlie Chaplinem z Niemiec) i Liesla Karlstadta, który powstał podczas święta Oktoberfest w Monachium w 1921 roku. Atrakcją każdego wieczoru będzie również prezentacja bloku współczesnych animacji, zrealizowanych w różnych technikach, reprezentujących wiele obszarów nowoczesnej sztuki wizualnej. 
 
Program: Sobota 12.12.2015, godz. 16:00 – 20:00
 
„Victoria”, reż. Sebastian Schipper, Niemcy, 2015, 140'. 
Projekcja: 16:00 – 18:20
Victoria, młoda kobieta z Madrytu, po wyjściu z modnego klubu spotyka czterech chłopaków. Sonne i jego kumple to prawdziwi berlińczycy, którzy obiecują nowoprzybyłej, że odkryją przed nią alternatywny świat stolicy Niemiec. Zauroczona Sonnem dziewczyna nie ma nic do stracenia. Berlin ma w zanadrzu dziesiątki fascynujących miejsc, a uczucie między obojgiem staje się coraz bardziej poważne. Sielankę burzy prośba o wyświadczenie przysługi, którą chłopcy są winni prominentnemu i tajemniczemu gangsterowi. Kiedy jeden z kumpli pada zamroczony alkoholem, Sonne proponuje, by jego miejsce zajęła Victoria... 
Reżyser o filmie: 
„Victoria” została nakręcona w jednym ujęciu. Dwie godziny i czternaście minut, żadnych cięć, żadnych tanich sztuczek. Po prostu: jedno ujęcie.”  
Srebrny Niedźwiedź Berlinale 2015 za najlepsze osiągnięcie artystyczne w kategorii zdjęcia.
Niemieckie Nagrody Filmowe – najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepsze zdjęcia, najlepsza ścieżka dźwiękowa, najlepsza aktorka pierwszoplanowa. 
 
/wersja oryginalna z polskimi napisami/ 
 
Animowane atrakcje
Projekcja: 18:30 – 19:20
Przegląd najciekawszych animacji z pierwszej dekady XXI wieku.
 
1. „_grau”, reż. Robert Seidel, Niemcy, 2004, 10'.
Film eksperymentalny, nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Ottawie, wyróżnienia: KunstFilmBiennale Köln, Sopot Film Festival.
2. „Weiss”, reż. Florian Grolig, Niemcy, 2006, 5'.
Komputerowa animacja 3D, nagrodzona m.in. na: Filmfest Eberswalde, Festival Audiovisual Black&White w Portugalii.
3. „Fenster mit Aussicht”, reż. Vera Lalyko, Niemcy, 2001, 9'.
Animacja pokazywana i nagradzana na festiwalach we Włoszech, na Tajwanie i w Niemczech.
4. „Mr. Schwartz, Mr. Hazen & Mr. Horlocker”, reż. Stefan Müller, Niemcy 2005, 8'.
Animacja i animacja komputerowa 3D, nagrody: w Wiesbaden, w Cannes, w Ottawie, Dreźnie.
5. „The Message”, reż. Raimund Krumme, Niemca, 2000, 6'. 
Animacja, nagrody na festiwalach w Niemczech i Hiszpanii.
 
Klasyka kina niemego według Karla Valentina i Liesla Karlstadta
Projekcja: 19:30 – 20:00 
Wśród dzieł z pierwszej fazy rozwoju X Muzy zobaczymy film Karla Valentina (nazywanego Charlie Chaplinem z Niemiec) i Liesla Karlstadta, zrealizowany podczas święta Oktoberfest w Monachium w 1921 roku. Filmowcy chętnie rejestrowali znane monachijskie obchody. Najstarsze materiały filmowe z Oktoberfestu pochodzą z 1910 roku. Karl Valentin był bawarskim komikiem, kabareciarzem, aktorem i producentem filmowym, ważną postacią życia artystycznego Republiki Weimarskiej. W latach dwudziestych udzielał się w wielu produkcjach filmowych, mi.in. w komedii slapstikowej, do której scenariusz napisał Bertold Brecht. Oktoberfest widziany okiem jego kamery ma wiele komicznych aspektów. 
 
/wersja oryginalna z angielskimi napisami/ 
 
 
Program: Niedziela 13.12.2015, godz. 18:00 – 22:00
 
„Labirynt kłamstw”, reż. Giulio Riccarelli, Niemcy, 2014, 123'.
Projekcja: 18:00 – 20:10
Przełom lat 50. i 60. to w Niemczech czas powojennej odbudowy, cudu gospodarczego, czas zabawy, konsumpcji i zapominania ze wszystkich sił o nazistowskiej przeszłości i jej zbrodniach. Młody prawnik przypadkiem jest świadkiem ostrej wymiany zdań pomiędzy swoim zwierzchnikiem a miejscowym dziennikarzem, w której ten ostatni żąda postawienia przed sądem byłego strażnika w Auschwitz, obecnie nauczyciela w pobliskiej szkole. Sprawa wydaje mu się interesująca i pomimo niechęci przełożonych widzi szansę na przeprowadzenie kryminalnego procesu. 
Po raz pierwszy w historii naród odpowiedzialny za zbrodnie wojenne sam siebie postawił przed sądem.
 
Niemiecki kandydat do Oscara 2016.
 
/wersja oryginalna z polskimi napisami/ 
 
Animowane atrakcje 
Projekcja: 20:20 – 20:50
Przegląd najciekawszych animacji z pierwszej dekady XXI wieku.
 
1. „458nm”, reż. Jan Bitzer, Tom Weber, Ilija Brunck, Niemcy, 2006, 7'.
Nagrody: Siggraph Boston, Festival Mundos digitales w La Coruñie.
2. „Jam Session”, reż. Izabela Plucińska, Justyna Celeda, Niemcy, 2005, 10'. 
Animacja plastelinowa, nagroda Srebrnego Niedźwiedzia dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Berlinale w 2005 r.
3. „Fallen”, reż. Peter Kaboth, Niemcy, 2004, 6'.
Animacja malarska i w technice komputerowej 3D, nagrodzona m.in.  przez CARTOON – European Association of Animation Film.
 
Klasyka kina niemego według Ernsta Lubitscha
Projekcja: 21:05 – 22:00
Komedia omyłek Ernsta Lubitscha z 1918 roku, o młodej kobiecie, która raz chce, a raz nie chce być mężczyzną. Reżyser filmu to jedna z najbardziej znanych postaci kina. Na początku swojej kariery artystycznej występował w zespole teatralnym Maxa Reinhardta. Z kinem związał się od samych jego początków. Zrealizował wiele filmów w okresie niemym, w tym z pochodzącą z Polski wielką ówczesną gwiazdą Polą Negri. Od początku lat dwudziestych kontynuował rozpoczętą w Republice Weimarskiej karierę w Hollywood. W 1946 roku otrzymał Oscara za całokształt twórczości.
Prezentowana produkcja to pełna energii komedia obyczajowa. Odtwórczyni głównej roli, Ossi Oswalda zrobiła błyskotliwą karierę w okresie kina niemego – była  nazywana niemiecką Mary Pickford. Przełom dźwiękowy nie był korzystny dla jej kariery: zagrała już tylko w dwóch filmach. Tu, w komedii z 1918 roku, zobaczymy ją w najlepszej dla jej dorobku fazie filmowej. 
 
/wersja oryginalna z angielskimi napisami/ 
 
 
Program: Poniedziałek 14.12.2015, godz. 18:00 – 22:00
 
"Pani Müller musi odejść", reż.  Sönke Wortmann, Niemcy, 2014, 88'
Projekcja: 18:00 – 19:30
Tytułowa pani Müller to wychowawczyni ostatniej klasy podstawówki w Dreźnie. Pięcioosobowy komitet rodzicielski, upoważniony przez pozostałych opiekunów uczniów, umawia się z nauczycielką, aby poinformować ją, że żądają jej odejścia ze szkoły. Nie są zadowoleni z jej pracy: w klasie panuje niesprzyjająca nauce atmosfera, ona, jako wychowawczyni, jest przeciążona, a przez to ich dzieci nie osiągają satysfakcjonujących wyników w nauce i mogą nie dostać się do gimnazjum. Zdenerwowana postawą rodziców wychowawczyni opuszcza klasę, a nieprzyjemna atmosfera i świadomość, że ich zachowanie pozostawia wiele do życzenia, sprawia, że solidarna do tej pory grupa rozpada się. Puszczają wszelkie hamulce dobrego wychowania, na wierzch wychodzą skrywane frustracje, wstydliwe problemy i wzajemne pretensje. Rodzice dowiadują się o sobie i swoich dzieciach rzeczy, których nie byli świadomi albo świadomie nie chcieli przyjąć ich do wiadomości.
Film gościł na tegorocznym festiwalu Berlinale. 
 
/wersja oryginalna z polskimi napisami/ 
 
Animowane atrakcje 
Projekcja: 19:40 – 20:10
Przegląd najciekawszych animacji z pierwszej dekady XXI wieku.
 
1. „Das Floss”, reż. Jan Thüring, Niemcy, 2004, 9'.
Animacja lalkowa i w technice komputerowej 3D, nagroda dla najlepszego filmu animowanego na Los Angeles International Short Film Festival.
2. „Bildfenster/Fensterbilder”, reż. Bert Gottschalk, Niemcy, 2007, 6'. 
Produkcja wykorzystująca technikę mieszaną. Nagrodzona na festiwalach w Ottawie, Kolonii i Zagrzebiu.
3. „Quercus”, reż. Vuk Jevremovic, Niemcy, 2004, 11'. 
Animacja i animacja komputerowa 2D.
4. „Sofa”, reż. Hyekung Jung, Niemcy, 2001, 3'. 
Animacja i animacja komputerowa 2D, nominacja w kategorii najlepszego niemieckiego filmu krótkometrażowego w 2002 r.
 
Klasyka kina niemego według  Karlheinza Martina
Projekcja: 20:20 – 22:00
Niezwykłą podróżą filmową będzie obejrzenie ekspresjonistycznego dzieła Karlheinza Martina „Von morgens bis mitternachts” z 1920 roku, na podstawie sztuki teatralnej Georga Kaisera. Film doskonale pokazuje ekspresjonistyczną estetykę. Została ona użyta w nim tak radykalnie, że ówcześni niemieccy dystrybutorzy filmowi nie wprowadzili „Von morgens bis mitternachts” na ekrany. Jedyna kopia zachowała się w Japonii, gdzie jest przechowywana w Narodowym Centrum Filmowym. Film przedstawia historię pewnego kasjera bankowego, który chciałby uciec od swego życia przedstawiciela klasy średniej. 
 
/wersja oryginalna z angielskimi napisami/ 
 
 
BILETY: 2zł / za wstęp na filmy "Victoria", "Labirynt kłamstw", "Pani Müller musi odejść" - do kupienia przed rozpoczęciem projekcji. 
 
 
Organizator:
 
 
Partnerzy: Goethe-Institut, Český Film, DAAD, Dom Norymberski, Biblioteka Niemiecka w Książnicy Pomorskiej

           
 
 
Dofinansowano ze środków Miasta Szczecin:
Patron medialny:
 
 
dodane:: 2015-12-01
Znajdujesz się na stronie archiwalnej. Przejdź do serwisu aktualnej edycji Festiwalu.

Udostępnij: